Management & Human Resource Department

Last updated on

 

 Fungsi Jabatan Khidmat Pengurusan :-
  •  Berfungsi sebagai jentera pentadbiran Majlis Perbandaran Seberang Perai serta memberi perkhidmatan urusetia kepada Jawatankuasa - Jawatankuasa Penasihat Majlis.
  •  Memastikan sistem pengurusan pentadbiran Majlis dilaksanakan dengan teratur, efisien, efektif dan memuaskan kehendak pelanggan.
  •  Mewujudkan budaya kerja yang cemerlang untuk memantapkan lagi pentadbiran Majlis.
  •  Menguruskan perkara-perkara berkaitan dengan Pentadbiran Am, Personel dan kebajikan kakitangan, Pembekalan dan Stor, Kontrak Dan Perkhidmatan.

BAHAGIAN / UNIT 
  • Unit Pentadbiran
  • Bahagian Perkhidmatan dan Perjawatan
  • Bahagian Latihan dan Kompetensi
  • Bahagian Perolehan dan Aset
  • Bahagian Kaunter Berpusat
  • Bahagian Kesetiausahaan

Unit Pentadbiran :-
  • Menguruskan kawalan sistem kebersihan pejabat.
  • Memastikan semua arahan dan dasar Majlis serta kerajaan dilaksanakan dengan jaya dan cekap.
  • Menguruskan pengeluaran pas letak kereta percuma.
  • Menguruskan penggunaan kenderaan-kenderaan Majlis.
  • Menguruskan hal ehwal Ahli Majlis MPSP.
  • Menguruskan penerimaan dan penghantaran surat-surat.
  • Menguruskan sistem telefon Majlis.
  • Menguruskan warden lalulintas sekolah, waran feri dan kapal terbang.

Bahagian Perkhidmatan dan Perjawatan :-
  • Menguruskan pelantikan kakitangan, kenaikan pangkat dan pemangkuan.
  • Menguruskan hal berkaitan dengan perkhidmatan kakitangan.
  • Menguruskan persaraan kakitangan.
  • Mengendalikan hal berkaitan dengan tindakan tatatertib.
  • Menyelaras permohonan pinjaman perumahan dan memproses permohonan pinjaman kenderaan dan komputer.
  • Menguruskan hal berkaitan dengan kemudahan rawatan dan klinik panel.
  • Urusetia kepada :

           i. Pihak Berkuasa Pelantikan

           ii. Pihak Berkuasa Tatatertib

          iii. Jawatankuasa Integriti dan Tadbir Urus MPSP

          iv. Majlis Bersama Jabatan

           v. Jawatankuasa Keselamatan dan Kesihatan Pekerjaan MPSP

Bahagian Latihan dan Kompetensi :-
  • Menguruskan kursus dan latihan untuk kakitangan MPSP.
  • Menguruskan Program Transformasi Minda bagi kakitangan yang baru dilantik di MPSP.
  • Menyelaras peperiksaan perkhidmatan untuk pengesahan jawatan dan peperiksaan khas untuk kenaikan pangkat.
  • Menyelaras permohonan untuk latihan amali dan peralihan di MPSP.

Bahagian Perolehan dan Aset :-
  • Menguruskan perolehan vot Jabatan Khidmat pengurusan dan vot bersama YDP/SUP (sebahagian).
  • Menguruskan pengiklanan dan penjualan tender atau sebutharga.
  • Urusetia kepada :

           i. Lembaga perolehan

           ii. Jawatankuasa Sebutharga

          iii. Jawatankuasa Pengurusan Asset Kerajaan (JKPAK)

          iv. Lembaga Permeriksa Pelupusan (Aset Alih Kerajaan)

           v. Jawatankuasa Kehilangan

  • Pengurus laporan prestasi pembekal / kontraktor / syarikat.
  • Unit pengurusan aset.
  • Menguruskan pelantikan kontraktor / pembekal / syarikat bagi perkhidmatan dan bekalan.
  • Bekalan seperti berikut :-

           i. Kawalan keselamatan kepada premis-premis Majlis

           ii. Insuran

          iii. Pakaian seragam

          iv. Alat tulis

           v. Mesin fotostat

          vi. Anai-anai

          vii. Pembersihan bangunan pejabat

          viii. Hand soap, sanitac dan pewangi

Bahagian Kaunter Berpusat :-
  • Memberi dan membekalkan maklumat, panduan, tunjuk arah dan status permohonan yang berkaitan dengan MPSP kepada pelanggan.
  • Menyemak permohonan dan memastikan borang diisi dengan lengkap.
  • Mengumpul maklumat kepuasan pelanggan.

Bahagian Kesetiausahaan :-
  • Mengurus keperluan dan agenda Yang DiPertua serta Setiausaha Perbandaran.
  • Memantau penggunaan peruntukan bagi projek jawatankuasa tahun semasa.
  • Menyediakan Pembantu Setiausaha Pejabat untuk mesyuarat-mesyuarat Jawatankuasa dan ad-hoc MPSP serta menguruskan minit-minit mesyuarat Majlis.